Sunday, November 15, 2009

macam-macam hal

tengok ini....tau ape ini?
okey ni minyak pengasih
kelakar tak benda bodoh camni boleh dijual sesuka hati macam jual kain
tanpa segan silu tanpa piker dosa pahala
yang beli...lagi bodoh bengap...


konon...ntah ape yg dijampi
promosi baik punyer...
"Minyak buluh perindu dari Kalimantan Timur yang dijuluki si Raja, karena kalau orang sudah kena tempat minyak tersebut baik laki-laki maupun perempuan tidak bisa menahan kerinduannya baik siang maupun malam, maka orang yang kena minyak tersebut akan langsung mendatangi ke rumah orang yang mengolesnya"

aku x pasti sangat apa hukumnya..tapi aku rasa syirik
ni aku search..
Soalan

ADAKAH umat Islam dibenarkan untuk menggunakan minyak atau ubat pengasih supaya diri mereka dikasihi? Jika kaedah itu tidak dibenarkan, adakah sebarang amalan doa yang boleh diamalkan supaya diri kita sentiasa dikasihi orang lain?

Kiriman: xoxoxoxoxo
Johor Bahru, Johor.



Jawapan

MENGGUNAKAN minyak atau ubat pengasih membabitkan dua hukum berhubung perkara ini.

Perbuatan itu adalah harus jika seseorang itu menggunakan benda yang halal tanpa bantuan berunsur syirik sekiranya orang yang dikehendaki kasih itu ialah isteri atau suami atau anak-anak yang mana hubungan itu diharuskan.

Haram pula hukumnya jika ada unsur-unsur syirik atau apa saja yang bercanggah dari segi kaedah atau orang yang mengubati.

Bertambahlah haram jika tujuannya juga tidak baik seperti memecah belah suami isteri yang baik supaya kasih berubah pada orang lain umpamanya.

Terdapat banyak doa yang dapat diamalkan daripada al-Quran kerana al-Quran sendiri disifatkan oleh Allah sebagai penawar.

Antaranya ialah dengan berzikir mengamalkan nama-nama Tuhan seperti Ya Rahim, Ya wadud, Ya latif, dan membanyakkan membaca ayat 200 daripada surah al-Imran.

yeps aku setuju gak..x perlu sampai jauh begini
kita orang Islam..ada cara yang lbh baik
doa..al-Quran sudah cukup

3 comments:

amy emyla said...

wah!
ade jugak ke??
truk btul..ish2..seremmm nyew...eiii
xbermoral btul la...

Ya ALLAH ...jauh kan lah kami dr kena obt pengasih nie ...lindungilah kami...

MR APIP_NB696 said...

dah agak dah~ mesti ko ade beli obat ni kan.. wat koleksi....aaa~ kantoiiiii`€

emma said...

memang pon..tiap2 hari aku guna...sapu satu badan kot..hahah