Thursday, April 22, 2010

cita-cita murni

semalam ditegur sebab buat entry moody jadi hari ini entry ala2 bersemangat jiwa dan raga sedikit

masuk departmen baru nanti aku ada pasang cita2 baru
tapi cita2 ni valid untuk satu bulan jek
tu pon kalo aku dapat hidayah n ada kudrat
aku bercita2 nak masak sndiri untuk satu bulan ni
memandangkan next dep macam x brape nak bizi tade oncall
so ak rasa macam sempat kalo nak masak sendiri
bukan ape..bosan sgt makan kat luar
dahla banyak perabih duit
maklumlah nafsu serakah aku up skit
ns minang bukan nak layan kan..ank saudagar emas katakan~~~keh keh keh
kalo masak sendiri boleh makan lauk variasi skit
tomyam,sup,masak merah,masak lemak cili api,bla bla bla
tadelah busan dengan menu sama jek
walopon aku masak x sedap macam kat kedai
tapi aku rasa air tangan sendiri lagi suci kot dr air tgn org kedai
betol aku cakap weh*muka kepoh*..
kat 'sini' terutamanya..
dari segi kebersihan macam kureng skit
kadang2 dia letak lauk pakai tangan jek
ntah pegang ape b4 nih kita tatao kan
sekali baru sudah korek hidung..terbaek~~~
kadang2 mknn yang dah jatuh pon diorg leh kutip balik
depan customer plak tuh
geli memang geli tapi sbb dah lapar telankan aje buat2 x nampak jelah..
perut ni plak dah gagah kot ngan kuman2 sbb dah terbiasa sgt

sekian sajalah cita2 aku untuk bulan ini..
ouhh alang2 aku da buat entry pasal makanan
so aku ada nak kongsi 1 resepi,belajar dengan mak tyme cuti hari tuh

okeh hari ni kita belajar buat kek marble..sangat cepat dan mudah macam korek hidung

1st gaul sebati gula halus (~2 cawan) dengan mentega (2 cawan ++)
2nd masukkan telur sejibik demi sejibik sambil teruskan gaul,jangan malas nak gaul yerk!owwh telur ayam okei..kalo guna gred a boleh letak dalam 6 biji,kalo agak2 telur tu kecik..letak 8 jibik
3rd masukkan tepung gandum..jangan gelojoh..masuk skit2 cool2 gitu..tepung gandum pun dalam 3 cawan lebih la.kalo rasa adunan agak2 lembik leh campur gandum lagi

4th masukkan esen vanilla ~2sudu,teruskan gaul

5th bahagikan acuan kepada 3 bekas(3 warna berbeza).pastu dalam setiap bekas letak la warna apa yang suka..kalo nak nampak terlebih funky leh bahagikan adunan mengikut berapa warna
yang kita suka
6th masukkan dalam acuan.campur jek adunan tu..design suka suki kamu..last masukkan lam ketuhar dengan suhu ~100,tunggu dalam sejam kot..pandai2 la test sendiri kek dah masak belum


wokehh..siap!silakan melantak~~



tiba2 rasa macam blog chef wan pula uuuuu!


psss....rindu duduk dapur sama emak sambil tengok mak masak sambil bgosip isu semasa..ewaahhh

3 comments:

amy emyla said...

ehem3..ini kah cr utk jd mature???..hahhahah....masak tuh, masak lebih2 sket..pas2 kt blik sebelah gak eh...ngee

iFFa said...

owh sungguh murni azam baru ko tu. wat kek tu anto le kat aku sket hehehe

emma...bukan nama sebenar said...

iffa..sy menunggu makan free dari orang yg da bgaji..olalalala~~~