Monday, May 31, 2010

1 minggu di INTERNAL ward

aku memang bizi skarang
bukan bizi konon2 tapi memang betol2 bizi
4hari seminggu nak kena oncall
rutin..sampai 1 bulan
balik jek kije konpem katil arah tuju aku
x hirau lapa busuk bau longkang..tido is no 1
tadi dah dapat sorang patient..akhirnya!
patient b4 nih x sempat nak sentuh lagik
dah meninggal..case septic shock
kali nih dapat case septic e.c diabetic ulcer
memang da kronis gila2...hampir separuh bahagian belakang badan dia dah berlubang2
ada lagik dekat tangan,bahu,celah kangkang
bernanah bagai..busuk lagi..lalat2 berterbangan
xdapat bayangkan camne sakitnya...kesian sangat
diorg rela tahan sakit
dengan alasan takde duit nak bawak berubat kat hosp
dah parah sangat2 baru nak jenguk hospital
tapi sayang..macam dah terlambat
tadi waktu cuci luka dia..bapak tu mengerang skt
aku cuba tenangkan dia walhal dalam hati sendiri
menangis....sedey mengenangkan nasib golongan camni
ada sesetengah dari mereka sggp bgadai hrt nak dpt pengubatan
hurm..
sendiri mau ingat
betapa beruntungnya kita berbanding mereka...


'prevention is better den cure'

nih yang biasa jek..banyak lagi yang lebey mengancam dari nih
mula2 tengok memang macam geliwwmat skit
tapi dah banyak kali tgk
macam dah terbiasa..cuma sekarang bau jek masih xleh nak 'terbiasa'





2 comments:

iFFa said...

huhu bagus la ko ni.. kental betul. kalu ak dh lame pengsan tengok fizikal pesakit camtu. nasib baik tak pernah bercita2 nk jadi doc huhu..

emma...bukan nama sebenar said...

sbb da biasa ifa..terpaksa buat2 kental daa
nih yg biasa jek..ada yg smpai nampak tlg putih lagik scary